Auto theorie leren? Dat doen we zo!

Het onderzoek binnen de doelgroep van jongeren met een verstandelijke beperking heeft aangetoond dat er een behoefte is om de verplichte autotheorie op een andere manier te leren. In samenwerking met Aveleijn is er vervolgens veldonderzoek uitgevoerd om te bepalen welke benadering het beste aansluit bij deze doelgroep.

Naast het uitvoeren van onderzoek, heeft Textown Games ook een experimenteel prototype van de autotheorie game ontwikkeld. Dit prototype is volledig speelbaar en kan worden gebruikt voor een grootschalige test. Bij de ontwikkeling is samengewerkt met de doelgroep, zorgprofessionals en gedragswetenschappers om ervoor te zorgen dat het een effectieve en bruikbare toepassing is. De game is ontworpen om op verschillende manieren kennis bij te brengen en te toetsen, bijvoorbeeld door middel van een ‘examen’-achtige functie.

Tijdens het project is gebleken dat het belangrijk is dat de oefenstof en het examen goed aansluiten op elkaar. Als dit niet het geval is, zou de game alleen naast de reguliere lesstof kunnen bestaan in plaats van als vervanging ervan.

Er zijn gesprekken gaande om te onderzoeken of de autotheoriegame onderdeel kan worden van een groter platform dat al bestaat binnen het domein van mensen met een lichte verstandelijke beperking (LVB).

Textown Games en Aveleijn hebben zich hiermee ingezet om een innovatieve en toegankelijke manier te ontwikkelen om jongeren met een verstandelijke beperking te helpen bij het leren van de autotheorie. Door nauwe samenwerking met de doelgroep en experts uit het veld, kan de game worden aangepast aan de specifieke behoeften en capaciteiten van deze jongeren.

aveleijn-autotheorie-2
aveleijn-autotheorie-4
aveleijn-autotheorie-3
aveleijn-autotheorie-5

Opdrachtgever

Aveleijn

Doelgroep

Licht verstandelijk beperkt

Product

Prototype